יום שישי, 21 באפריל 2017

"אבני הדרך" - שירים שהשפיעו על שיר אלוני

"אבני הדרך"- מדור חדש אצלנו בבלוג, שבו נארח מוזיקאים ובלוגרים שיכתבו על 10 שירים, או יצירות אחרות, שהשפיעו על החיים שלהם.
בפרק הראשון, שיר אלוני, בלוגרית, מפיקה ומוזיקאית עצמאית שבדיוק לפני כמה זמן הוציאה את אלבומה הראשון "בר" וספר השירה "מישלינג", תספר על עשרת האלבומים והשירים שהשפיעו על יצירת האלבום.

קישור לאלבום "בר" בבאנדקאמפ
עמוד הבלוג של שיר
לעמוד "מיקסקלאוד" של שיר, לשמיעה של המון מיקסים מצוינים


פרקים קודמים של "אבני הדרך"

לנוחות המאזינים והקוראים, שיר בנתה מיקסטייפ של השירים המוזכרים בכתבה, שתוכלו לשמוע תוך כדי הקריאה:






האלבומים שהכי השפיעו עליי ביצירת האלבום שלי
תמיד חלמתי לכתוב רשימה כזאת, יום אחד כשאגשים את החלום להוציא לאור את אלבום הבכורה שלי, והנה זה קורה- ועכשיו לנסות ולמנות את ההשפעות המדויקות שהביאו ליצירת האלבום- זה אתגר… אבל הולכת על זה. למה זה אתגר? כי אני אוהבת כל כך הרבה סגנונות של מוזיקה, מושפעת וחשופה מגיל צעיר למגוון רחב של ז'אנרים והמון דברים נכנסו, גם אם לא ממש טכנית, למהות היצירה שלי. אבל מה שאביא כאן ברשימה אלה דברים שבוודאות הפכו להיות חלק מהאלבום, ניכרים בו ובאווירה שלו. אולי גם בכם זה יעורר השראה ליצירה או לשמוע את ההשפעות של אלבומים שאתם אוהבים בתוך היצירה שלכם…




Moody Blues- Days of Future Passed, 1967 (במיוחד הלהיט "Nights in White Satin")

TheMoodyBlues-album-daysoffuturepassed.jpg

הרבה מהסאונד של בלוז, שש שמיניות ואווירת שנות ה-60' נכנסו לאלבום שלי, והשיר הזה מייצג מאוד את ההשפעה הזו- האווירה הסמיכה, עם המון ריוורב, הגרוב הפנימי והתחושה הלילית-האפלה, מרכזיים מאוד בסאונד של האלבום. אני מאוד אוהבת את השיר הזה, את האווירה שמושפעת מהפסיכדליה של לונדון בסוף שנות ה-60, שיר שמצד אחד הוא להיט ענק שקיבל גם הרבה מאוד קאברים בז'אנרים אחרים, אבל מצד שני הוא שיר רגיש, אישי, אינטימי שכנראה הצליח לגעת בהרבה לבבות. לא רק שלי.


The Righteous Brothers- Just Once in My Life, 1965(במיוחד שיר "Unchained Melody")

the-righteous-brothers-just-once-in-my-life-1965-2.jpg

השיר הזה היה לי בראש בעיקר כשעבדתי על השיר "יש מלאך", מעבר לזה שכמובן גם כאן המקצב של שש שמיניות שהיה מאוד חזק בשנות ה-60 קיים כאן, שימוש באפקט של טרמולו, הגודל של הכלים במיקס, הנוכחות הווקאלית, כל אלה השפיעו עליי מאוד. יש משהו בשיר הזה שהוא גם אהבה תמימה, שמדברת את אותה השפה של השיר שלי. משהו שחסר את הציניות של הרבה מהמוזיקה היום.


Bob_Dylan_-_Desire.jpg

היו תקופות ממש ארוכות בחיים שלי שהאזנתי לאלבום הזה ברצף, או בשירים בודדים, במיוחד אחרי שעברתי מירושלים לתל אביב בתחילת שנות העשרים לחיי (אני בת 33 אם תהיתם). מעבר לזה שבאופן כללי המון מהיצירות שלו גם באלבומים מוקדמים יותר אהובים עליי מאוד, האלבום הספציפי הזה מתחילתו עד סופו השפיע על הכתיבה שלי, על ההלחנה שלי, ההגייה של הטקסט- מה שהיה לי חשוב זה שהטקסט יהיה בולט ונוכח במיקס, הרבה מאוד בהשפעתו של אדון צימרמן. וכמובן, המפוחית האלמותית שנכנסה אצלי כאלמנט בשיר "הרכבת".
לשמיעת השיר Isis (שימו לב גם כיצד הגרוב מגלגל כאן את השיר, משהו שמאוד ניסיתי ליצור גם אצלי).


ערן צור- "אתה חברה שלי", 1997 (במיוחד השיר "תותים" שאת מילותיו כתבה המשוררת יונה וולך)

Ata_Chavera_Album_Cover.jpg

אם הייתי יכולה להצביע על יוצר ישראלי שממש השפיע עליי, זה ערן, גם אם לא באלבומים שלמים- הסאונד שלו מאוד נוגע בי, ההעזה, האינטימיות, העצמה. באלבום הזה, שבו לקח את מילותיה של המשוררת יונה וולך ועשה מהם עיבודים יפיפיים- הוא יצר אווירה מכושפת ועם זאת חדשה שהולמת מאוד את המילים ומה שניסיתי לקחת אליי לעיבוד שלי למילות המשוררת דליה רביקוביץ'- בשיר "אתה בוודאי זוכר". בכלל, קטע ישראלי חזק, לקחת שירי משוררים ולעבוד איתם, אבל הבחירה במשוררות כוולך ורביקוביץ', היא בחירה טעונת משמעות. לפחות אצלי. אולי גם אצל ערן.




שמואל זלצר- "שירי ברזל", 2016  + Кино- Звезда По Имени Солнце, 1989

0009032496_10.jpg
שמואל זלצר למד אתי באותה שכבה בבויאר, ומדי כמה שנים היינו נתקלים זה בזו בסצינות המוזיקה של תל אביב, גם יצא לי לראיין אותו לרדיו בית העם שם הייתה לי התכנית "הבמה החברתית", ויצא לי לאחר אותו אצלי בחצר להופעה אינטימית של שיריו. ההשפעה שלו עליי, היא הבחירה לבחון את השירים מברית המועצות, של להקה כמו קינו, לראות מה אני אוהבת ולעשות לזה גרסה בעברית. אצלו זה בא טבעי כי הוא כבר שנים עושה גרסאות לשירים האלה וגדל עליהם, בעוד שאני ישראלית, גם ממש לא יודעת רוסית, אבל בן זוגי אלכס עזר לי לתרגם את "Stranaya Skazka" לשיר "אגדה מוזרה", כשמבחינה מוזיקלית דווקא חיפשתי ליצור סאונד אחר מהמקור של הלהקה, לא משהו אקוסטי אלא יותר קרוב להשפעה אחרת שאציין באייטם הבא.


Fun Boy Three- Waiting,1983 (במיוחד השיר “Our Lips Are Sealed”)

Fun_Boy_Three_Waiting.jpg

כל מה שקשור ליוצר המדהים טרי הול, שהיה חלק מרכזי מגל להקות הטו-טון והסקא של סוף שנות ה-70 ותחילת ה-80 באנגליה, מאוד מאוד אהוב עליי. אבל אם יש שיר אחד שממש כל פעם אני חוזרת אליו כרפרנס וכמשהו שהייתי רוצה ליצור במוזיקה שלי, זה השיר "Our Lips Are Sealed" שבמקור בוצע על ידי להקה אחרת בתחילת שנות ה-80, להקת הגוגו'ס, להקת בנות שגם את הגרסה שלהם אני אוהבת, אבל לא כמו את העיבוד היפיפה, המכושף, שיוצרים ההרמוניה בין כלי ההקשה, הקצב המונוטוני של התופים, הצ'לו והקולות של טרי ולהקתו. את כל זה ניסיתי בדרך זו או אחרת להרגיש גם בהפקת השיר "אגדה מוזרה". ואין לי ספק שעוד אחזור לשיר הזה עוד הרבה פעמים לעוד יצירות שלי. בכל רמה אפשרית- הפקה, עיבוד, הכל.



ריו- "מכונת הזמן של הלב", 2015+ Bela Tar- Pulsar

a0807138205_10.jpg

אפשר לומר שההשפעה של הצמד הזה- אור אדרי וזואי פולנסקי, על יצירת האלבום שלי, הוא אחת ההשפעות הכי ישירות שיש- לא רק משמיעת האלבום שלהן אלא ממש משיחות עם אור על מה שאני רוצה רוצה לעשות עם השירים שלי ושיעורי גיטרה עם זואי. אור עודדה אותי להקליט את הכל בעצמי- לצאת לטריטוריה החדשה והנועזת של הפקה באולפן הביתי שלי שהקמתי במו ידיי לאט לאט. כמו שהיא עושה כבר שנים. היא הציעה לי לשמוע את השירים שאני אוהבת ולנסות לקחת מהם דברים לתוך ההפקה שלי. אצל זואי, לקראת סוף ההפקה של האלבום, קיבלתי שיעורי גיטרה שחידדו אצלי את ההבנה של מה יוצר את הסאונד המכושף שאני אוהבת ומעבר להיותה חברת הצמד ריו היא פועלת גם בשם Bela Tar ואורי ורטהיים, מי שעשה אתי את הפקת המיקס והמאסטרינג, הציע לי לקחת את אלבומה הראשון כרפרנס לאווירה שהיא יצרה, הסמיכות של הסאונד.
לשמיעת השיר "זיכרון קצר" של אור אדרי שגם מופיע באלבומה החדש "כידוד"
לשמיעת האלבום הראשון של Bela Tar- זואי פולנסקי



a3733485753_10.jpg

הייתי שותפה כטכנאית אולפן ביצירת המיקס של האלבום הזה באולפני אנובה, יחד עם המפיק שלי אורי ורטהיים, ולמדתי המון מהחוויה הזו גם על אפקטים שמאוחר יותר נכנסו להפקה אצלי, במיוחד השימוש באפקט של לסלי- לצערי לא היה ביכולתי הכלכלית להשתמש במכונת הלסלי האמתית שהשתמשנו בה לאלבום שלהם, אלא רק בפלאגין שנמצא בתכנת קיובייס תחת ה-chouros, זה בהחלט משהו לקחתי אתי, מעבר לזה שאני ממש אוהבת את האלבום הזה ומשהו ממנו ליווה אותי בהפקה- ומה יותר מאורי ורטהיים עצמו, שהגישה שלו להפקת סאונד מדהימה והוא לימד אותי כל כך הרבה דברים חשובים במהלך הדרך שלנו.
לשמיעת האלבום "בבנדקמפ"


Initials_BB.jpg

אמנם אין דברים ישירים שהייתי יכולה לומר שהופיעו בדרך זו או אחרת באלבום שלי, אבל באופן כללי וספציפית השיר "Initials BB" לסרז' גינזבורג מלווים את החשיבה ההפקתית שלי ויצירת הסאונד- הלוואי והיה לי כמובן אפילו קמצוץ מרמת הכישרון של היוצר הזה, רמת העיבודים והיכולת הטקסטואלית, אבל אם יש משהו שגם קצת ניסיתי לקחת אליי לאלבום שלי זו צורת ההגשה שהיא לפעמים מלודית ולפעמים קצת נונשלנטית- מתפנקת כפי ששרו הזמרות הרבות שלהן סרז' הפיק שירים. כמו למשל בריז'יט בארדו, פרנסואה הארדי וג'יין בירקין שהייתו אשתו לכמה שנים ובתם היא שרלוט גינזבורג השחקנית והזמרת בזכות עצמה.
שיר נוסף שאינו מהאלבום הזה- אבל הוא כתב ושרה פרנסואה הארדי- חשוב לי לא פחות- "Voila"



אריק איינשטיין- "יש בי אהבה", 1995 (ספציפית השיר "כאן לבד הלילה" שכתב יצחק קלפטר)

ישביאהבה.jpg

לסיום, כאן יש סיפור שאני נהנית לספר בהופעות לפני שאני שרה את השיר "כאן לבד הלילה": השנה היא 2007, נראה לי, הודיעו שיצחק קלפטר בבית החולים וזקוק לתמיכה ועידוד, אז אסף חמץ וזמרים נוספים הרימו יוזמה לעשות פרויקט קאברים לשיריו בשם "אוהבים אותך קלפטר". ראיתי שהרבה אנשים שרים את השירים הכי מפורסמים שלו אז חיפשתי משהו יחסית נדיר, שפחות נגעו בו. הגעתי בשיטוט האינטרנטי למילות השיר, אבל לא מצאתי בשום מקום הקלטה, אקורדים, משהו שאני יכולה לעבוד אתו. אז לקחתי את המילים ועשיתי להן לחן ועיבוד משלי. העליתי ליוטיוב בצילום הכי מעפן שיכול להיות, עוד לפני שהתחלתי ללמוד קולנוע (אני אפילו לא בטוחה באיזו מצלמה השתמשתי). אהבו את זה.
חלפו השנים, השיר הזה עבר אצלי קצת עבודה נוספת, ואז אריק איינשטיין הלך לעולמו. פתאום אני שומעת את השיר הזה בין ההשמעות של כל שיריו מכל האלבומים והסתבר שקלפטר כתב וגם הלחין את המילים, רק שלא ידעתי שזה של איינשטיין. הייתי קצת בהלם לקלוט את ההבדלים אבל גם קצת את הדמיון שבכל זאת נשאר באווירה ההפקתית, בין הגרסה שלהם לגרסה שלי.  כשניגשתי להקליט את האלבום כבר הייתי במודעות לגרסה הזו שלהם, אבל נשארתי נאמנה ככל האפשר למה שאני יצרתי. עדיין, מניחה שראוי לציין את עצם הקיום של השיר הזה כהשפעה.  
לשמיעת השיר "כאן לבד הלילה" בגרסת קלפטר ואיינשטיין