יום שישי, 30 בדצמבר 2016

מדריך למתחילים - בלאק מטאל


זהו הפרק שני בסדרת המדריכים למתחילים שאנחנו מפרסמים באתר. הרשימות למטה יהיו מחולקות לשני חלקים. החלק הראשון מכיל אלבומים קלים לשמיעה, כאלו שאפשר להתחבר אליהם בקלות ולקבל מהם רושם כללי על הסגנון. אחריהם נדבר על האלבומים ה"מתקדמים" יותר. אתם מוזמנים להגיד לנו בתגובות מה דעתכם ולספר לנו איזה אלבום בלאק מטאל נחשב בעיניכם לקלאסי או מיוחד.

פרק I - מדריך למתחילים - דת' מטאל

Black Metal

אחד התתי ז'אנר הכבדים הראשונים במטאל, הבלאק מטאל התפתח מסגנון הת'ראש מטאל של שנות ה80'. אפשר לקרוא על הסגנון פהפהפה, וגם למצוא הסבר די מפורט על הז'אנר בויקיפדיה העברית.

הלהקות שהשפיעו על הסגנון הן: בעיקר להקות מ"הגל הראשון" של הבלאק - Venom Bathory,Hellhamer/Celtic Frost,Sarcófago,Mercyful Fate ועוד.
נושא ליריקה: שטניזם/כוחות אפלים ( להקות True Black Metal מדברות ברצינות על הנושא, אבל יש להן גם נושאים אחרים), מיזנטרופיה, מיתולוגיה נורדית, לפעמים גם נושאים שקשורים לטבע. כמו כן, הליריקה מושפעת מיצירות של הסופרים ג'ון ר.ר.טולקין והווארד פיליפס לאבקרפט.
מאפיינים בולטים: איפור הפנים המיוחד Corpse paint, סאונד הLo-Fi (לפחות אצל הלהקות הקלאסיות), "one - man bands" - כלומר להקות של איש אחד, וגם אידאולוגיה אנטי נוצרית (בעיקר בגל השני של הבלאק מטאל - תקופת שריפת הכנסיות בנורווגיה).

חלק בלתי נפרד של הבלאק מטאל - הCorpse paint


דוגמה נוספת של Corpse paint, אצל להקת Immortal.
בתמונה אפשר לראות את עטיפת האלבום שלהם משנת 95' - Battles in the North



סרטים דוקומנטריים מומלצים:


Black Metal: A Documentary


Until the Light Takes Us


זהו סרט שמתעסק בבלאק מטאל נורווגי (גל השני), של היוצרים Aaron Aites ו Audrey Ewell, יצא בשנת 2009.

פוסטר הסרט "Until the Light Takes Us"


כמו במדריך על דת' מטאל שלנו, גם בהקשר של בלאק מטאל מומלץ לראות את הפרק של סדרה דוקומנטרית Metal Evolution על מטאל ב VH1. הסדרה נוצרה ע"י היוצר של הסרט Metal: A Headbanger's Journey, סאם דון. הפרק יצא בחינם והופק בעזרת אתר מימון ההמונים Indiegogo. הנה לינק לפרק.


Lords of Chaos


המחברים של הספר בתמונה הם Michael Moynihan וDidrik Soderlind. הספר מדבר על סצנה הבלאק מטאל הנורווגית ועל שריפת הכנסיות שהתרחשה בתחילת שנות ה90. בדיוק עכשיו התחילו לצלם סרט שיהיה מבוסס על הספר ולהקת Metallica לקחו בקליפ שלהם ManUNkind שחקנים שיופיעו בסרט(אפשר לראות בקליפ את הCorpse paint ואת אווירת הבלאק מטאל. הזמר בעצם מאופר כמו Dead מלהקת Mayhem). את הספר אפשר לקנות בקישור הבא.


חלק I - אלבומים "קלים"

.......Bal-Sagoth - Starfire Burning Upon the Ice-Ve - אלבום מאוד אפי עם מוזיקה מהירה אך קליטה, סוג של פאוור מטאל בגירסת בלאק, המון קלידים ומנגינות קיטשיות. ליריקה עם נושאים של פנטזיה, מדע בדיוני וכדומה(מספיק לראות את שמות השירים כדי להבין איזה מן להקה זאת).

Summoning - Let Mortal Heroes Sing Your Fame - להקה שרוב הליריקה שלה בנויה סביב יצירות של טולקין. הכלים העיקריים באלבום הם קלידים וגיטרה עם דיסטורשן ומכונת תופים. השירים אפיים והמוזיקה איטית ומאוד אווירתית, כמעט מהפנטת. הלהקה מורכבת משני אנשים, ובאלבום משולבים קטעים מתסכית רדיו של שר הטבעות, מה שעושה את האלבום לאפילו יותר אפי ואווירתי - מומלץ לכל חובבי "שר הטבעות"!

Limbonic Art - Moon in the Scorpio - להקה עם אלמנטים סימפוניים מאוד חזקים שמסתמכת בעיקר על מלודיות של קלידים, ואווירה מסתורית ומאגית. אם אהבתם את האלבום הזה מומלץ לשמוע גם את האלבום הבא שלהם - In Abhorrence Dementia.

Dimmu Borgir - Enthrone Darkness Triumphant - אלבום יחסית מלודי עם הרבה קלידים ואווירה אפית. באלבומים הבאים הלהקה עשתה את הקליפים הכי מושקעים במטאל אולי. דימו בורגיר(כמו גם להקת Cradle of Filth) נחשבת בעיניי רבים לבלאק מטאל "לא אמיתי"(אגב, CoF מעולם לא אמרו שהם בלאק מטאל והם מגדירים את עצמם יותר כמוזיקה גותית קיצונית - ולכן הם לא ברשימה הזאת). ניתן לראות ביוטיוב קליפים מהאלבומים הבאים של דימו בורגיר כמו למשל: Progenies of the Great Apokalypse וGateways.

Dissection - Storm of the Light's Bane - אלבום עם המון מלודיות מצוינות, מהיר ומסתורי. דייסקשן היא אחת הלהקות הכי מוערכות במטאל השוודי והאלבום משלב בצורה מצוינת Melodic Black Metal ו-Melodic Death Metal. פה אנחנו מתחילים לדבר יותר על החלק שנוי במחלוקת בבלאק מטאל, כאשר בשנת 1997 הרג זמר הלהקה Jon Nödtveidt גבר הומוסקסואל, ובשנת 2006 התאבד בעצמו. אומרים שהוא נמצא מת כאשר הספר הרשמי של "כנסיית השטן" היה פתוח לפניו. הספר נקרא הSatanic Bible ונכתב ע"י Anton LaVey.אבל לפי גרסת הגיטריסט של הלהקה הזמר דווקא שנא את כנסיית השטן, והיה מהמאמינים של מסדר ה-Temple of the Black Light הפיני.

דרך אגב, את הספר של "כנסיית השטן" אפשר לקנות מAmazon והוא עולה בסביבות 10 דולר.
הSatanic Bible של הסופר האקולטיסט והמייסד של "כנסיית השטן", Anton LaVey

Windir - Arntor - מוזיקה עם דיסטורשן כבד ומנגינות פולקלוריות של קלידים, מוזיקה מהירה, אווירה כמעט קרה ומלודיות מלנכוליות. כמו המוזיקה של להקה, גם הסיפור של הלהקה עצמה די עצוב. יום אחד כשהיה בן 24, הזמר ומייסד הלהקה Terje "Valfar" Bakken הלך לבית משפחתו בעיר Fagereggi בנורווגיה, אבל לעולם לא הגיע אל הבית. לאחר שלושה ימים הרשויות מצאו את הגופה שלו - הסתבר שהוא נכנס לסופת שלגים ומת מהיפותרמיה.


אלבומים מומלצים של הגל הראשון של הבלאק מטאל

המוזיקה בגל הראשון היתה בעיקר של להקות ת'ראש מטאל והבי מטאל שהשתמשו בתדמית וליריקה מאגית\שטנית, ולכן להקות אלו נמצאות כאן בחלק של האלבומים ה"קלים". אפשר לקרוא עוד על הגל הראשון של הבלאק מטאל פה.

Venom - Black Metal - האלבום שנתן את השם לסגנון. מוזיקה מהירה, כמעט ת'ראשית ומלוכלכת עם מילים בנושאים שטניים (יותר בכיוון של shock ותיאטרליות, לא שטניזם כמו אצל הגל השני) ועוד. ונום היא אחת מלהקות הNWOBHM הכבדות והיא השפיעה על הסגנון לא רק בליריקה אלה גם בלבוש. מומלץ לשמוע גם את האלבום הראשון שלהם Welcome to Hell.

להקת VENOM בשנות ה80. מלמעלה למטה: Abaddon, Mantas, Cronos.
כאן כבר אפשר לראות את סגנון הלבוש האופייני של הבלאק מטאל

Celtic Frost - To Mega Therion - אחד האלבומים החשובים לא רק בבלאק מטאל אלא במטאל כולו. הלהקה הראתה כבר בזמנו שאפשר לעשות כל מיני "ניסויים" במוזיקה הכבדה ולשלב בתוכה הרבה דברים שלא שולבו לפני כן. האלבום עצמו השפיע על בניית הז'אנרים ההמשכיים של המוזיקה הכבד - כמו הדת' מטאל והבלאק מטאל המסורתי. הסאונד של האלבום יחסית מלוכלך ואטמוספרי, עם מנגינות כמעט היפנוטיות החוזרות על עצמן בכל שיר. הקול של הזמר ומייסד הלהקה Tom G. Warrior דומה לגראולים. כיום בדיעבד האלבום נשמע פחות "אקספרימנטלי" מאשר נחשב כשהוא יצא, אבל זה עדיין אלבום מצוין וקלאסי. בנוסף, מומלץ לשמוע את האלבום Monotheist שהוקלט כמעט 20 שנה אחרי To Mega Therion, וגם את הלהקה האחרת של Tom הזמר - Triptykon, שמאוד מזכירה במוזיקה את Celtic Frost.

ציור העטיפה של האלבום  To Mega Therion נלקח מהיצירה Satan I של H. R. Giger

Mercyful Fate - Dont Break the Oath - הלהקה הוקמה ב1981 בקופנהאגן שבדנמרק ע"י קינג דיאמונד והאנק שרמן(שמות במה). הם ניגנו הבי מטאל עם אווירה אפילה ושטנית ושחררו מס' אלבומים מוצלחים כמו Don't Break The Oath - ואלה הפכו לקלאסיקה בקרב חלוצי הבלאק מטאל ואוהבי הז'אנר. בהמשך התפרקה הלהקה וKing Diamond הלך להקים הרכב חדש הנקרא על שמו. גם ההרכב הזה הצליח מאוד. המוזיקה של מרסיפול פייט וקינג דיאמונד ידועה באופי הכבד אך מלודי שלה, כאשר קינג דיאמונד נותן את הטון בעזרת שילוב של קולו הייחודי והמגוון עם ליריקה מאוד מעניינת שמבטאת את אהבתו לאימה וoccult(כל שיר הוא סוג של סיפור). לקינג יש קול falsetto מיוחד ואפל שנשמע כמו מכשפ\ה וגם מספר קולות ייחודיים נוספים בהם הוא משתמש. יש לו גם יכולת לאסוף סביבו נגנים מאוד מוכשרים שממלאים את המוזיקה בריפים טובים וסולואים מרשימים (Sherman, Denner, Andy LaRocque).

הזמר קינג דיאמונד השפיע על סגנון הבלאק מטאל בליריקה שלו - שעסקה בנושאים אפלים, מoccultism ועד שטניזם. כמו כן להקות הבלאק מטאל קיבלו ממנו את ההשראה לאיפור הפנים המיוחד(קורספיינט). אגב, עשינו סקירה מלאה על האלבום Dont Break the Oath בפרק השני של הפודקאסט. אפשר למצוא את הפרק פה בלינק.

  King Diamond הוא אחד מהאמנים שהשפיעו מאוד על
הקורספיינט (כמו כן, גם להקת KISS ואליס קופר)

Bathory - Hammerheart - פה קצת "רימיתי". האלבום הזה של בת'ורי לא יצא בתקופת הגל הראשון של הבלאק מטאל אלא לאחריו. אם אתם רוצים לבדוק אלבומים שלהם מהגל הראשון נסו את Under the Sign of the Black Mark. הלהקה, ובכלליות המייסד ומולטי-אינסטרומנטליסט Quorthon פיתח את ז'אנר הויקינג מטאל(שהשורשים שלו נמצאים כבר באלבום Blood Fire Death מ-1988). באלבום Hammerheart אפשר לראות את כל התכונות של הסגנון - מלודי, אפי, ועם נושאי שירים ויקינגיים. המוזיקה באלבום היא סוג של שילוב של הבי מטאל עם סאונד אפי, מקצב Mid-Tempo עם דיסטורשן, סאונד Lo-Fi, ושירה צרודה ונקייה לחילופין של Quorthon.


Quorthon, מייסד ז'אנר הויקינג מטאל ואחד מהאנשים שהשפיעו על הבלאק מטאל.
מימין לשמאל: תקופת הבלאק מטאל ותקופת הויקינג מטאל.


חלק II - אלבומים "מתקדמים"


Mayhem - De mysteriis dom Sathana
s - מייהם הם אחד הסיפורים היותר מטורפים בהיסטוריית הבלאק מטאל והמוזיקה בכלל. זה התחיל בהתאבדות של הזמר Dead בשנת 1991(ההרכב הקליט איתו רק דמואים). לפי השמועות חברו ללהקה Euronymous אכל חלקים מהמוח שלו והכין תליונים מחלקי הגולגולת. הגופה שלו צולמה והופיעה בבוטלג Dawn Of The Black Hearts. בשנת 1993 Varg Vikernes (ראו למטה על Burzum) רצח את Euronymous, וכל זה קרה עוד לפני שהם הוציאו אלבום רשמי בכלל(!). בשנת 1994 יצא האלבום De mysteriis dom Sathanas.
המוזיקה באלבום הזה יחסית מהירה, טראשית עם סאונד מסתורי מאוד, ושירה של Attila Csihar אשר יותר מזכירה לחישה כועסת מאשר גראולינג או צווחות. בשירים יש די הרבה ריפים קליטים והליריקה יותר אקולטית ומסתורית מאשר שטנית.
חוץ מסיפור מטורף יצאו ממייהם גם מוזיקאים די טובים כמו המתופף Hellhammer, שהוא אחד המתופפים האהובים עלי בבלאק, וAttila Csihar הזמר שעובד היום עם להקת הדרון מטאל (((Sunn O.
Euronymous בעצמו היה לא רק מוזיקאי לא רע, אלא גם דמות חשובה מאוד בסצנה הנורווגית. בבעלותו הלייבל Deathlike Silence Productions, וחנות המוזיקה Helvete שם רוב המוזיקאים של הסצנה הנורווגית נהגו להיפגש.

מימין לשמאל:Euronymous וVarg Vikernes

Darkthrone - Transilvanian Hunger - זהו האלבום ראשון של הלהקה שהוקלט רק עם שתי אנשים, Nocturno Culto ו Fenriz. הליריקה לארבעת השירים באלבום נכתבו על ידי Varg Vikernes עליו נדבר המשך. האלבום הוא "בלאק מערות" קלאסי, נשמע כאילו באמת הקליטו אותו במערה, סאונד מאוד גולמי, גיטרות עם דיסטורשן מלוכלך ושירת בלאק קלאסית מעליו. לאלבום וללהקה עצמה יש סוג של קסם ואווירה מיוחדים בדומה ללהקות אחרות בגל השני של הבלאק מטאל. באלבומים האחרונים שלהם התרחק ההרכב מסאונד הבלאק מטאל המסורתי. לאלבום זה יש גם עטיפה בסגנון "קאלטי" שאי אפשר לשכוח. אם אהבתם אותו מומלץ לבדוק עוד אלבומים שלהם משנת 1992-1995.

Emperor - In the Nightside Eclipse - אחד האלבומים הראשונים בסגנון הSymphonic Black Metal, כבר מהציור על העטיפה אפשר לראות שמדובר באלבום מאוד מיוחד וקצת שונה מאחרים שיצאו באותה תקופה. האלבום מלא באווירה מסתורית ואפית בגלל שימוש בקלידים - דבר שלא היה נהוג אצל להקות נורווגיות אז, לפחות לא בצורה סימפונית כל כך. המוזיקה מורכבת משכבות על גבי שכבות של מנגינות, וזאת מבלי לאבד את מהתכונות הקלאסיות של הבלאק מטאל: סאונד Lo-Fi, קצב מהיר ומסתוריות מאוד אטמוספרית.

Immortal - At the Heart of Winter - עוד להקת "גל שני" מוכרת. המוזיקה של אימורטל מהירה ואגרסיבית והגישה שלהם מזכירה לפעמים אפילו להקות Thrash Metal. האווירה של האלבום מאוד "קרה", מרגיש כאילו אתם באמת נמצאים באיזה יער נורווגי מושלג. הרבה ריפים טובים מאוד ובכלל עבודת גיטרה וסאונד מאוד "פאנצ'י" וחזק - ולא Lo FI כמו שהיה נהוג בבלאק מטאל בעבר - כנראה בגלל שזה אלבום יחסית מאוחר בגל זה.

Burzum - Filosofem - בורזום (Varg Vikernes) הוא עוד דמות שנויה במחלוקת בעולם הבלאק מטאל, ומאפיין בולט של המוזיקה שלו היא שמדובר ב"להקה של איש אחד". Varg הוא רוצח מורשע ובעל דעות קיצוניות והיה מעורב בשריפת ארבע כנסיות לפחות בנורווגיה. ניתן לקרוא עליו עוד בעמוד הויקיפדיה עליו. ועכשיו בואו נעבור למוזיקה עצמה - המוזיקה של בורזום היא מינימליסטית, איטית וכמעט "דרונית"(Drone), קבורה בדיסטורשן כבד, סאונד Lo-Fi, והשירה נשמעת כמעט מעוותת. וארג השתמש בכוונה במיקרופונים לא איכותיים, ובאלבום הזה ספציפית הוא בחר במיקרופון שהיה משולב באוזניות. באלבום יש גם מאפיין שנפוץ בשאר אלבומי בורזום הקלאסיים - הם מכילים שיר אמביינטי. באלבום Filosofem לשיר האמביינטי קוראים "Rundtgåing av den transcendentale egenhetens støtte" והוא ארוך מאוד, קצת מעל 25 דקות.

יש גם סיפור על וארג שקשור לסצנה הישראלית. זאב טננבוים, הזמר של להקת Salem הישראלית סיפר שבשנת 1991 לאחר שיצא  דמו "Millions Slaughtered" וארג כתב לו שהמוזיקה טובה, אבל שלא אהב את המילים ולדעתו סיילם צריכים לתמוך במלחמות ובהרג. הוא גם הוסיף ש"חבל שאדולף היטלר לא השלים את מלאכתו" וש"סדאם חוסיין היה צריך להרוג יהודים נוספים". טננבוים הגיב לו במכתב שאמר שיש לו דעות קיצוניות ומעוותות. כמה שבועות אחרי כן המשטרה הגיעה לביתו של זאב ומסרה לו שוארג שלח לו מעטפת נפץ אשר התגלתה בבדיקת רנטגן וכן קלטת וידאו, דבר שגרר את התערבות האינטרפול.

Varg Vikernes ולהקתו ;)

Enslaved - Below the Lights - להקה שהתחילה כלהקת בלאק מטאל ועם הזמן הכניסה אלמנטים של ויקינג מטאל (באלבומים Eld ,Frost). באלבומים שלאחר מכן התחילה הלהקה לשלב אלמנטים פרוגרסיביים, אבל בBelow the Lights  הכול התחבר בצורה מושלם. האלבום נשמע לעיתים מאוד "פינק פלוידי", ומי שראה את אינסלייבד בהופעה יודע שגם הם משתמשים בתאורה מיוחדת כשהם רוצים ליצור אווירה בסגנון, מה שעובד בצורה מצוינת. לסיכום, אלבום עם מקצבים מאוד מעניינים, שירה וקטעי גיטרה מצוינים. יש גם שימוש פה ושם בגיטרה אקוסטית - בכל שיר תוכלו לשמוע משהו שונה ומעניין.

Wolves in the Throne Room - Two Hunters -  זאת להקה מסצינת ה"Cascadian Black Metal". השם נובע מהמיקום של הלהקות - אזור "קסקדיה" שבאמריקה הצפונית. מדובר באלבום אטמוספרי עם חלקי אמבייאנט בקטעים השקטים, כאשר בקטעים הכבדים השירה הופכת לכמעט צרחות. בקטעים הכבדים הקול של הזמר נשמע "קבור" במיקס ויש סאונד כמעט "שוגייזי"(shoegaze). הלהקה לא משתמשת ב"כלים" הקלאסיים של להקות הבלאק מטאל כמו ה"קורספיינט" או ליריקה שטניסטית.

Deathspell Omega - Fas – Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum - זהו אולי האלבום הכי כבד ברשימה. מדובר בלהקה צרפתית שטניסטית, אבל בשונה מהלהקות הנורווגיות כאן השירים עוסקים יותר בנושאים מטאפיזיים. המוזיקה דיסוננטית, לפעמים כמעט אטונלית. המקצב של השירים משתנה ממהיר ועד לחלקים איטיים יותר וכמעט אמביינטים. שיר הפתיחה נשמע כמו מוזיקה קלאסית דיסוננטית בסיגנון Edgard Varèse או Igor Stravinsky שכנראה היוו השראה ללהקה (וכנראה שגם Gorguts). אם אהבתם את האלבום כדאי לכם לבדוק גם את הלהקה Blut Aus Nord - עוד להקת אוונגרד-מטאל דיסוננטית.


5 תגובות:

  1. אנונימי31/12/16

    אני ממש לא מומחה לבלאק מטאל (וגם לא חובב במיוחד) אבל אני חושב שלמתחילים שווה לנסות את After של Ihsahn, סולן Emperor, שמכיל שילוב נאה של שירת קלין עם גראולים/סקרימים בסגנון בלאק מטאל, כדי להתרגל לשירה (סגנון האלבום נוטה הרבה יותר אל עבר הפרוגרסיב מטאל, כך שלחובבי הז'אנר זה בכלל תענוג לאוזניים) וכן את Agalloch האמריקאים- אטמוספריים, לא קיצוניים מדי ורק עושים חשק לחורף נורווגי (האלהום החביב עליי הוא Ashes against the grain).

    זהו, חובבי הבלאק האמיתיים מוזמנים עכשיו לגעור בי שאני לא trve ו- kvlt.

    השבמחק
  2. אנונימי5/4/17

    מעניין. אני לא מבין כל כך בבלאק מטאל אבל היו שני אלבומים שממש משכו אותי והרשימו אותי.
    אחד האלבומים האלה הוא The Return של באת'ורי שממש הכניס אותי לתוך הבלאק הקלאסי והשני הוא Minas Morgul של Summoning שבדקתי כי זה מדבר על העיר של הנאזגול והוא ממש העיף לי את המוח עם הסאונד הגאוני שלו.
    חוץ מזה עוד דברים שהכניסו אותי קצת לבלאק מטאל אלה כמה שירים של Burzum וMayhem וגם אהבתי את הEP של Ingrain הישראלים ואיזה קטע של Gothmog שעלה באחת הקבוצות שאני חבר בהן

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי The Return הוא אחד האלבומי הבלאק המרושעים ביותר.

      מחק
  3. אנונימי5/4/17

    אני התחלתי עם finntroll & eluveitie שהם משלבים פולק עם בלאק וממליץ עליהם להתחלה ביחד עם rotting Chrised & behemoth ואם בא לך את הצד היותר פולק אז יש דברים כמו falkenbach וגם את moonsorrow ויש בלאק יותר מלודי כמו carach angren ויש את להקת הבלאק הישראלית האהובה עליי winterhorde טחובה גם לשמוע את emperor ואם רוצים אווירה יותר אז agalloch בשבילכם

    השבמחק

מה אתם חושבים? שתפו אותנו