יום שישי, 2 בדצמבר 2016

מדריך למתחילים - דת' מטאל


זהו הפרק הראשון בסדרה של "מדריכים למתחילים" עליהם אנחנו עובדים.
הרשימות האלה יהיו מחולקות לשני חלקים. חלק ראשון -  אלבומים "קלים לעיכול", כלומר כאלה שאנשים יאהבו, יוכלו להתחבר אליהם בקלות, או לפחות יתנו למאזין רושם מייצג על הסגנון. חלקם גם יהיו אלבומים קלאסיים. אחרי אלבומים אלה יהיה החלק השני על האלבומים ה"מתקדמים" באותו סגנון, שיעזרו לכם להמשיך לצלול לשורשים של הסגנון הספציפי.

Death Metal

דת' מטאל הוא אחד התתי-ז'אנר הכבדים הראשונים במטאל והוא התפתח מסגנון הת'ראש מטאל של שנות השמונים. אפשר לקרוא עוד על הסגנון פה,פה ופה.
הלהקות שהשפיעו על הסגנון הם: Venom, Celtic Frost, Slayer, Possessed ועוד.
נושאי הליריקה: סרטי אימה(בדרך כלל Slashers עם אלמנטים של גור), מיסטיקה, לפעמים שטניזם, נושאים חברתיים ועוד.

סרטים דוקומנטריים מומלצים:

                                        

Death Metal: Are We Watching You Die




Metal Evolution - The Lost Episode: Extreme Metal


פרק של הסדרה הדוקומנטרית Metal Evolution על מטאל ששודר בערוץ VH1 - מהיוצר של הסרט Metal: A Headbanger's Journey, סאם דון. הפרק יצא בחינם והופק בעזרת אתר מימון ההמונים Indiegogo.



חלק I - אלבומים "קלים"

 Children of Bodom - Hatebreeder  - אלבום מלודי עם גיטריסט\זמר די טוב (Alexi Laiho), מלא בסולואים מיוחדים ווירטואוזיים בגיטרה וקלידים. אומנם לא אלבום דת' מטאל טהור אבל אחד האלבומים המומלצים למי שרוצה להיכנס לסגנון השירה Growling, האלבום הזה עזר לי להיכנס למטאל הכבד ולשירה מהסוג הזה. (אם אתם רק מתחילים לשמוע מוזיקה קיצונית מומלץ לשמוע כמה פעמים את האלבום עד שתצליחו להתרגל לסגנון השירה הזה).

In Flames- The Jester Race - אחד מאלבומי המלודיק דת' מטאל הטובים ביותר, הדיסק משלב בתוכו לא רק ריפים כבדים אלא גם גיטרות אקוסטיות, קטעי שירה וסולואים מרגשים ומאוד מלודיים. אופי מלודי זה הוא חלק עיקרי בסאונד הסקנדינבי הקלאסי של ז'אנר המלודת' אשר התחיל את דרכו בעיר גוטנבורג שבשוודיה. אגב - לעומת Children of Bodom, הליריקה של אין פליימס הרבה יותר אינטיליגנטית ופואטית.

Dark Tranquility - The Gallery - אלבום נוסף מסצנת גוטנבורג, מלודי ויפה, קצת יותר אגרסיבי מ In Flames.

Amorphis  - Tales From the Thousand Lakes - אלבום קונספט שמבוסס על "קאלוואלה", שהוא אוסף שירי-עם פיניים. המוזיקה כאן איטית יותר מהלהקות הקודמות, יותר בכיוון של דת'-דום עם אלמנטים של פולק מטאל. זאת מוזיקה מלאת ריפים קליטים והרבה קלידים.

At the Gates -  Slaughter of the Soul - אולי האלבום הכי כבד ברשימה עד כאן ואחד מהאלבומים שיצרו את סגנון המלודיק דת'. המוזיקה מהירה, אגרסיבית, אבל עדיין עם ריפים מלודים. נחשב לאלבום קליט בז'אנר.

אלבומים מומלצים נוספים:
 Amon Amarth   - With Oden on Our Side
 Opeth -  Blackwater Park



חלק II - אלבומים "מתקדמים"

Morbid Angel  - Altars of Madness -  אחד האלבומיים ה"קלאסיים" בסגנון, אפל, מיסטי כבד ואווירתי. וגם אחת העטיפות האייקוניות של דת' מטאל!

Entombed  - Left Hand Path  - מכאן מגיע סאונד הגיטרה השוודי המכונה "buzzsaw". עוד אלבום קלאסי, כבד ומלוכלך. השם של האלבום לקוח ממושג ב"occultism" ואפשר לקרוא עוד על הנושא בקישור הבא.

הנה סרטון שמדגים את הסאונד השוודי (תשימו לב לחולצה שהנגן לובש):


Autopsy Severed  -  Survival אלבום אגרסיבי, עם השפעות דום מטאל ולכן איטי. באלבום מנגן גיטריסט הבס המצוין Steve DiGiorgio - וכמובן לא לשכוח את האווירה המלוכלכת והמפחידה!

Death -  Symbolic - אחד מחלוצות ז'אנר הדת' מטאל. צ'אק שולדינר, שהוא הגיטריסט והמייסד להקה, נחשב בעיניי רבים לאבא של הדת' המטאל. מומלץ לשמוע את שאר אלבומי הלהקה, כשכל אלבום מייצג "התקדמות" של הז'אנר כולו.

צ'אק שולדינר וגיטרה אהובה שלו: B.C. Rich Stealth

Atheist - Unquestionable Presence - אחת הלהקות הראשונות ששילבו ג'אז ומטאל. אלבום טכני מאוד, מקצבים משתנים כל הזמן - זו יצירת דת' מטאל פרוגרסיבי! מומלץ לשמוע את כול האלבומים שלהם. אם אתם רוצים לשמוע אלבום קצת פחות כבד שלהם תבדקו את Elements, קונספט האלבום הוא עונות השנה, באלבום הזה הלהקה נכנסה עוד יותר עמוק לז'אנר הג'אז-פיוז'ן.

Cynic - Focus - אלבום פרוגרסיב דת' שנחשב קלאסי ומאוד אינטיליגנטי. מוזיקה מלודית עם הרבה השפעות ג'אז, הרבה מלודיות אבל לא קל להיכנס לCynic משמיעה ראשונה בגלל המורכבות והסאונד שלהם. זה לא סאונד וריפים של מוזיקה "כבדה" במובן המוכר, אלא משהו שונה ופרוגרסיבי שגם היום נשמע ייחודי. המוזיקאים פול מסבידל(גיטריסט\זמר) ושון ריינהארט(תופים) גם היו בזמנו חלק מהלהקה Death של צ'אק שולינדר בשנים 92'-90', ושלושתם ניגנו יחד באלבום Human.

פול מסבידל(צד שמאל בתמונה) וצ'אק שולינדר(צד ימין).


Gorguts  - Obscura - אחד האלבומים הכי טובים בז'אנר ולפי דעתי במטאל כולו, מוזיקה מאוד טכנית וכמעט א-טונלית. הלהקה ממש עברה שלב מאלבומיה קודמים - מדת' מטאל טכני למוזיקה כבדה וסאונד גיטרה דיסוננסיים. אפשר לשמוע את זה בבירור בשיר הנושא והראשון באלבום - "Obscura".
אחרי השיר הזה האלבום נהיה "קצת" פחות מטורף ודיסוננטי עם כמה שירי "Mid Tempo" אבל הוא ממשיך להיות מאוד טכני. אם אהבתם את האלבום נסו להקות נוספות שהושפעו מהאלבום הזה כמו: Deathspell Omega ,Portal ולהקה אחרת שאני מאוד אוהב, Howls of Ebb.


Cryptopsy  - None So Vile - האלבום הכי כבד ברשימה. קריפטופסי ניגנו שילוב מטורף של דת' מטאל כבד עם נגינה מאוד טכנית' והם היו חלק מגל הBrutal Death Metal שהחל בשנות ה90'. מדובר מוזיקה מאוד מהירה ומלאה בגרוב עם שירה מטורפת (ניסיתי להבין את הליריקה עם דף של המילים מולי, ועדיין לא הצלחתי לעקוב אחרי הזמר), אלבום מאוד מורכב עם הרבה מאוד שכבות מוזיקליות שמגלים ככל שמקשיבים לאלבום עוד ועוד. אם אהבתם את האלבום נסו להקות טובות אחרות בסגנון כמו Suffocation ו-Dying Fetus.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה אתם חושבים? שתפו אותנו